مجله الکترونیکی مهنیا

مجله الکترونیکی مهنیا

مجله الکترونیکی مهنیا

مجله الکترونیکی مهنیا

  • ۰
  • ۰
رمان‌های «جای خالی سلوچ»اثر محمود دولت‌آبادی، «سو و شون»نوشته سیمین دانشور،«یک عاشقانه آرام» اثر نادر ابراهیمی، «پاییز فصل آخر سال» اثر نسیم مرعشی از رمان‌های پر مخاطب ایرانی در طرح تابستانه کتاب هستند.
طرح «تابستانه کتاب 96» با شعار «این چنین دوست کتاب است از او دست مدار» به همت مؤسسه خانه کتاب از پانزدهم مردادماه به مدت 20 روز در مراکز استان‌ها و 30 روز در شهرستان‌ها در حال اجرا  و  توجه به کتابفروشی‌ها، آشتی دادن مردم با کتابفروشی‌ها، پر کردن خلأ نمایشگاه‌های استانی و توزیع عادلانه یارانه در سراسر کشور را دنبال می‌کند. 

به گفته مسوولان خانه کتاب ایران، میزان استقبال از طرح تابستانه در 9 روز سپری‌شده از از اجرای قابل توجه بوده است، به‌گونه‌ای که در این مدت حدود  200 هزار جلد کتاب به فروش رفته‌اند.

پرفروش‌ترین کتاب‌های تألیفی در طرح تابستانه

1- «قهوه‌ی سرد آقای نویسنده» اثر روزبه معین، نشر نیماژ، 220 صفحه، سال انتشار: 96
 
رمان «قهوه سرد آقای نویسنده» داستان زندگی یک روزنامه‌نگار و نویسنده است که از خاطره کودکی نویسنده آغاز می‌شود؛ زمانی که او عاشق دختری بود که 15 سال از خودش بزرگ‌تر است.

2- «سلام بر ابراهیم» کاری از گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی، نشر شهید ابراهیم هادی، 256 صفحه، سال انتشار: 95
 
این اثر کاری از گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی محسوب می‌شود که در قالب زندگی‌نامه‌ای مختصر و ۶۹ خاطره درباره شهید بزرگوار و مفقود‌الاثر «ابراهیم هادی» منتشر شده است. این نوشتار حاصل بیش از پنجاه مصاحبه با خانواده، یاران و دوستان آن شهید است که همگی نگارنده را در گردآوری این مجموعه ارزشمند یاری رساندند.
 
3- «سمفونی مردگان» اثر عباس معروفی، نشر ققنوس، 356 صفحه، سال انتشار: 95
 
این اثر داستان خانواده‌ای است که در زمان جنگ جهانی دوم در اردبیل زندگی می‌کنند. خانواده‌ای که نمادی از یک جامعه است. جامعه‌ای که خفقان در آن موج می‌زند و به ندرت روشنفکری در آن پیدا می‌شود.
 
داستان با پیشگفتار و آیه‌ای از قرآن در مورد قتل هابیل توسط قابیل آغاز می‌شود (سوره مائده. آیه ۲۶). موضوعی که تم اصلی داستانی که از ۴ مومان تشکیل شده است.
 
4- «چشم‌هایش» اثر بزرگ علوی، مؤسسه انتشارات نگاه، 272 صفحه، تاریخ انتشار: 83
 
«چشم‌هایش» نام رمانی است که برای نخستین‌بار در سال 1331 خورشیدی منتشر شد. بزرگ علوی در این رمان روش استعلام و استشهاد را به کار برده، بدین‌گونه که قطعات پراکنده یک ماجرا را کنار هم گذاشته و از آن طرحی کلی آفریده است که بر حدس و گمان تکیه دارد.
 
«استاد ماکان نقاش بزرگ که یک مبارز سیاسی علیه دیکتاتوری رضا شاه است در تبعید درمی‌گذرد. یکی از آثار باقی‌مانده از او، پرده‌ای است به‌نام «چشمهایش»، چشم‌های زنی که گویا رازی را در خود پنهان کرده است. راوی داستان که ناظم مدرسه و نمایشگاه آثار استاد ماکان است، سخت کنجکاو است راز این چشم‌ها را دریابد.» این جملات برگرفته از کتاب «چشم‌هایش» است.
 
5- «چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم» اثر زویا پیرزاد، نشر مرکز، 296 صفحه، تاریخ انتشار: 96

این کتاب نخستین‌بار در سال ۱۳۸۰ منتشر شد و تاکنون بیش از هفتاد بار تجدید چاپ شده است. علت نامگذاری کتاب را می‌توان نقش زن به عنوان محور اصلی خانواده به عنوان خاموش‌کننده چراغ‌ها دانست. راوی این داستان زنی ارمنی است به نام «کلاریس آیوازیان» که از روابط خانوادگی خویش، فرزندان دو قلو و دنیای عاطفی آنها و از همسایه‌هایی سخن می‌گوید که اینک در آبادان ـ در خانه‌های سازمانی ـ زندگی می‌کنند. تلاش برای انس گرفتن با محیط، بن‌مایه دیگر این داستان است. موضوع اصلی «چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم» یکنواختی زندگی یک زن خانه‌دار و خستگی از این روند و دل بستن به مرد همسایه‌ای که فکر می‌کند دنیای بهتری برای او به ارمغان خواهد آورد و در موازات آن گریزی زده می‌شود به اوضاع سیاسی آن موقع و تفکرات اجتماعی مردم آن سال‌ها.



 
6- «یک عاشقانه‌ی آرام» اثر نادر ابراهیمی، نشر روزبهان، 240 صفحه، تاریخ انتشار:
 
«یک عاشقانه‌ی آرام» در مورد گیله مردی مبارز و سیاسی است که عاشق عسل دختر آذری زیبا و سیاسی مسلکی می‌شود. کل کتاب روند و مراحل و برنامه‌ریزی‌های زندگی مبتنی بر عشق این دوست. با زبانی شاعرانه بیان عشقی شاعرانه و زیبا. عاشقانی که سعی می‌کنند در لحظه لحظه با هم بودن عاشق هم باشند و نگذارند عشقشان به رخوت و عادت کشیده شود. عاشقانی که با زمان مبارزه می‌کنند.
 
7- «جای خالی سلوچ» اثر محمود دولت‌آبادی، نشر چشمه، 312 صفحه، تاریخ انتشار: 96

داستان جای خالی سلوچ روایت دردمندانه زندگی یک زن روستایی (مِرگان) در یکی از نقاط دورافتاده ایران (روستای زمینج) است که سعی می‌کند پس از ناپدید شدن ناگهانی شوهرش کانون خانواده را همچنان حفظ کند. مرگان دو پسر به نام‌های عباس و اَبراو و دختری به نام هاجر دارد.
 
8- «سووشون» اثر سیمین دانشور،  انتشارات خوارزمی، 310 صفحه، تاریخ انتشار: 95
 
سووشون آغازگر فصلی تازه در تاریخ داستان‌نویسی ایران به شمار می‌آید. دانشور در این داستان پرحرکت و ماجرا، با نثری شاعرانه، دقیق و محکم، تصویری درونی و هنرمندانه از تحولات منطقه فارس در سال‌های جنگ دوم جهانی به دست می‌دهد. شخصیت‌های رمان با قدرت مشاهده درخشانی ترسیم شده‌اند؛ آن‌قدر مشخص که هریک روحیه و عملکرد گروه اجتماعی معینی را مجسم می‌کنند.
 
9- «پاییز فصل آخر سال است» اثر مشترک روزبه رادمنش و نسیم مرعشی، نشر چشمه، 196 صفحه، تاریخ انتشار: 96
 
برش‌هایی از زندگی سه دختر در آستانه‌ سی سالگی. سه دختری که زندگی‌شان از دوران دانشگاه با هم گره خورده و حالا با این‌که راهشان کاملا از هم جداست، کماکان روی زندگی هم تاثیر می‌گذارند.
 
 10- «سال بلوا» اثر عباس معروفی، نشر ققنوس، 342 صفحه، تاریخ انتشار: 95

داستان درباره زنی به نام نوشافرین (نوشا) است که در مدت شش ماه و اواخر سلطنت رضا شاه و سال‌های جنگ جهانی دوم روایت می‌شود. خانواده سرهنگ نیلوفری سال‌ها پیش در شیراز و در موقعیت خوبی زندگی می‌کردند که به امید ارتقاء شغل و انتقال به تهران، دارایی‌شان را می‌فروشند و به شهر پرتنش و کوچک سنگسر در اطراف سمنان می‌روند. سرهنگ نیلوفری در حالی که معتقد است دخترش شایستگی ملکه ایران شدن را دارد، از غصه کور می‌شود و بعد از دو سال چشم از جهان فرو می‌بندد و خانواده‌اش هم هرگز به شیراز باز نمی‌گردند.

ترجمه‌های پرفروش در طرح تابستانه

1- «ملت عشق» اثر «الیف شافاک» با ترجمه ارسلان فصیحی، نشر ققنوس، 512 صفحه، تاریخ انتشار: 96

رمانی ترکی از دو روایت تودرتو است، در باب زندگانی «مولانا» و «شمس» و نیز یک ویراستار آمریکایی و نویسنده‌ای اسکاتلندی که رمانی درباره «مولانا» نوشته‌اند. رمان بیش از بیست راوی دارد و نویسنده انواع تکنیک‌های نویسندگی را در آن آزموده است. در این کتاب شعرهایی از «مولوی» در کتاب نقل شده که پیدا کردن اصل فارسی آن‌ها از موارد دشوار ترجمه این کتاب بود و نیز منتقل کردن سبک و شیوه روایت راوی‌های گوناگون دشواری خاص خود را دارد. در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «همه اعضای خانواده دورهم نشسته بودند و غذا می‌خوردند. شوهرش داشت بشقابش را با غذای موردعلاقه‌اش ران سرخ‌شده مرغ پر می‌کرد».
 
2- «من پیش از تو» اثر «جوجو مویز» با ترجمه مریم مفتاحی، نشر آموت، 498 صفحه، تاریخ انتشار: 96

من پیش از تو یک داستان واقع گرایانه و عاشقانه انگلیسی است که در سال 2012 منتشر شده است و بازخوردها برای این کتاب مثبت بودند. یو اس ای تودی و نیویورک تایمز هردو این کار را ستودند.
 
3- «جزء از کل» اثر «استیو تولتس» با ترجمه پیمان خاکسار، نشر چشمه، 658 صفحه، تاریخ انتشار: 96
 
رمانی است که کارکتر اصلی داستان آن به قول راوی «یه فیلسوفه که به گوشه‌ای رونده شده» (یه آدم اجتماع گریز) که هر وقت با اجتماع وارد تعامل می‌شه جزء از کلیت یه فاجعه می‌شود.  
 
جزء از کل نخستین رمان این نویسنده استرالیایی است که در سال ۲۰۰۸ به انتشار رسید و همان سال نامزد دریافت جایزه بوکر شد.

4-  «دختری که پشت سر گذاشتی» اثر جوجو مویز، با ترجمه کتابیون اسماعیلی، نشر میلکان، 470 صفحه، تاریخ انتشار: 95
رمان حاضر داستان عشق است. داستان به دست آوردن و نگه داشتن. فرقی نمی‌کند در چه موقعیتی باشی مهم این است که عاشق باشی، کتاب حاضر درباره عشق‌هایی است که نمی‌میرند و فراموش کردنشان غیرممکن است و محال، کتاب پر است از لحظات ناب عاشقانه با بیانی عاشقانه برای معنی دادن به خلقت عشق مثال‌زدنی که بین انسان‌ها گره خورده است.
 
5- «پس از تو» اثر جوجو مویز، با ترجمه مریم مفتاحی، نشر آموت، 544 صفحه، تاریخ انتشار: 96
 
کتاب «پس از تو» ادامه کتاب «من پیش از تو» است. کتاب دوم هم مانند کتاب اول با یک حادثه شروع می شود. حادثه‌ای که داستان کتاب پس از تو بر آن سوار است. لوئیزا بعد از مرگ ویل اکنون به لندن آمده است و در آپارتمانی زندگی می‌کند که با پول ویل خریده است. پولی که ویل برای او گذاشته بود تا زندگی خود را تغییر دهد. لو در کافه فرودگاه مشغول به کار است و مدام درگیر خاطرات ویل است، در ذهن خود با او گفت‌وگو می‌کند و هنوز آن زندگی را که ویل از او خواسته بود در پیش نگرفته است.

داستان کتاب همین طوری پیش می‌رود تا این‌که اتفاق عجیبی در زندگی لوئیزا رخ می‌دهد. اتفاقی که زندگی او به حاشیه می‌برد. لو متوجه می‌شود که…


 

6- «یک بعلاوه یک» اثر جوجو مویز، با ترجمه مشترک فرناز شهیدثالث و مریم مفتاحی، نشر آموت، 562 صفحه، تاریخ انتشار:96

این کتاب به داستان زندگی یک زن تنها به اسم «جس توماس» که در جامعه رها شده، می‌پردازد. این زن یک دختر نابغه دارد و تلاش‌ می‌کند تا دخترش بتواند پله‌های ترقی را طی کند. او با داشتن مشکلات بسیار یک پسر بچه را نیز به سرپرستی قبول می‌کند و تلاش دارد با رفتارهایش درس زندگی به این دو فرزند بدهد.
 
7- «عقاید یک دلقک» اثر هاینریش بل، با ترجمه محمد اسماعیل‌زاده، نشر چشمه
 
«عقاید یک دلقک» داستان دلقکی به نام «شنیر» است که از وقتی همسرش او را ترک کرده، دچار افسردگی شده است. او برای فراموشی دردهایش به نوشیدن مشروب روی می‌آورد. بعد از فضاحتی که در یکی از نمایش‌هایش به وجود می‌آید، به‌ناچار به محل زندگی‌اش بازمی‌گردد. از آنجا که در مضیقه‌ مالی است، دفترچه تلفنش را باز می‌کند و با آشنایان تماس می‌گیرد. در این میان بارها به گذشته می‌رود و خاطراتش را مرور می‌کند..»
 




طرح «تابستانه کتاب» با شعار «این چنین دوست کتاب است از او دست مدار» از پانزدهم مردادماه آغاز شده است و از بین 827 کتابفروشی تأییده شده،  630 کتابفروشی از مراکز استان‌ها و 197 کتابفروشی از شهرستان‌ها عضو طرح شده‌اند.علاقه‌مندان و خریداران کتاب می‌توانند با همراه داشتن کارت ملی به مدت 20 روز در مراکز استان‌ها و تا 30 روز در شهرستان‌ها به کتابفروشی‌های عضو طرح مراجعه و از تخفیف 20 تا 25 درصدی خرید کتاب در این طرح تا سقف یکصد هزار تومان استفاده کنند.
  • ۹۷/۰۹/۰۸
  • سهیل قاسمی

نظرات (۱)

  • نگار جهانشاهی
  • عالی این رمان ها

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی